Investeringstips - Italien - 11. januar 2022

97 point og placering på podiets top. Invester i 2015 Biondi-Santi Brunello di Montalcino

Dronningen drak den. Det italienske fodboldhold drak den. Biondi-Santi er italiensk finesse og yderst populær. Der er tilmed et gunstigt forhold mellem kvalitet og pris.

Den allerførste Brunello di Montalcino

1888 dateres som året for verdens første brunello. Ejendommen, der husede fødslen, er den historiske vingård Il Greppo, og manden bag var Ferruccio Biondi-Santi. På dette tidspunkt skabte man rødvine af blandede druer, men Ferruccio begyndte i sidste halvdel af 1800-tallet at skabe tør rødvin udelukkende baseret på sangiovese.

Farven var rødbrun. Navnet blev brunello.

Kemisk fundament og vinhistorie

Biondi-Santi er en af Italiens største og mest historiske ejendomme. I midten af 1800-tallet blev Il Greppo-vingården grundlagt af Clemente Santi, der havde en kemi-uddannelse. Faktisk fik han i 1869 to sølvmedaljer for sin ”vino rosso scelto del 1865” på en landbrugsmesse i Montepulciano. Men det var først, da hans barnebarn Ferruccio klonede sangiovesedruen og skabte den første brunello, at vingården for alvor skrev sig ind i vinhistorien.

Kompleksitet, tradition og nuance samlet på kvalitetsflaske

Biondi-Santi har gennem alle årene været anerkendt for at fremstille den mest lagringsværdige Brunello di Montalcino, og der er intet, der tyder på, at det har ændret sig i de senere år. Der lægges stor ære i at fremstille vinen på samme måde, som familien altid har fremstillet deres Brunello.

Mikroklimaet, der dominerer Biondi-Santis marker, tilbyder temperaturforskelle, som hjælper druerne med at modne og udtrykke komplekse og nuancerede aromaer i vinen, hvilket kendetegner en ægte Brunello di Montalcino.

Biondi-Santis Brunello di Montalcino er lavet til at holde i mange årtier – hvis ikke århundrede. Og de bliver blot mere overbevisende med tiden.

Biondi-Santi Brunello di Montalcino – verdens allerførste Brunello di Montalcino Biondi-Santi Brunello di Montalcino – verdens allerførste Brunello di Montalcino

Biondi-Santis fokus på markedsføring

Clemente Santi satte barren højt, og Ferruccio formåede at hæve den yderligere. I 1893 fik Ferruccio sønnen Tancredi, som selvsagt blev født ind i vinens verden. Det var også Tancredi, der for alvor satte fokus på markedsføringen og fik husets Brunello di Montalcino skubbet bredt ud. Så bredt, at 1955-årgangen blev serveret for en ung Dronning Elisabeth.

Måske du endda bemærkede i tv-transmissionerne, at det italienske fodboldlandshold fejrede deres historiske EM-sejr i 2021 med en historisk brunello? Nemlig Biondi-Santi Brunello di Montalcino.

Tancredi var en gentleman uden lige og kendt for sin store viden om området og sin kærlighed til sine vinmarker. Især når de gamle årgange blev omproppet på Il Greppo-ejendommen strålede han. Han oplærte sin søn Franco i familiens ånd og traditioner. Og selvom Franco døde i 2013 i en alder af 91, lever Biondi-Santi i bedste velgående.

Massive kræfter løfter Biondi-Santi endnu højere

I december 2016 blev det annonceret, at det franske familiekonglomerat EPI overtog aktiemajoriteten i Biondi-Santi. Overtagelsen betyder kapitalindsprøjtning, og så betyder det selvfølgelig, at Biondi-Santi kan lukrere på EPI’s store erfaring og ressourcer med hensyn til markedsføring.

EPI har stor erfaring med markedsføring af luksusbrands, og faktisk har de interesser i Sogrape i Portugal samt flere vinhuse i Frankrig – herunder champagnebrandet Piper-Heidsieck. En ting er at have et verdensberømt produkt, der lever op til forventningerne. Noget andet er at formå at markedsføre og distribuere. Udover den åbenlyse fordel ved, som investor, at være på hold med så stærk en markedsførings- og distributionsmaskine som EPI, så er der også en yderligere fordel her: Hvis der er noget så store og kommercielle forretninger kan lide, så er det profit, og en overtagelse af en italiensk vinproducent er ikke pro bono. Sådan noget sker med en klar forventning om at vækste og udvikle forretningen, forbedre kendskabsgrad og brand samt løbende at hæve prisen. Alt sammen noget du som investor kan drage fordel af.

Anmelderrost årgang placerer sig helt i toppen

At Biondi-Santis Brunello di Montalcino er prestigefyldt nok til at blive drukket som sejrsvin af Italiens fodboldhold understreges især, når vinanmeldernes dom falder. Årgang 2015 placerer sig på toppen af podiet for denne vin med en score på 96,3 point på tværs af anmeldelser fra Wine Advocate, Vinous og James Suckling.

Vinous tildeler 95 point kun overgået af 96 til årgang 2010. James Suckling tildeler 97 point, som højeste score nogensinde, og Wine Advocate stemmer i og tildeler 97+ point, hvilket herfra også er det højeste nogensinde.

Med 95 point fra Vinous, 97 fra James Suckling og 97+ fra Wine Advocate placerer årgang 2015 sig helt i toppen Med 95 point fra Vinous, 97 fra James Suckling og 97+ fra Wine Advocate placerer årgang 2015 sig helt i toppen

Biondi-Santi appellerer bredt

Det anslås, at Biondi-Santi Brunello di Montalcino produceres i +70.000 flasker årligt. Med bourgognebriller på lyder dette helt vildt, men blandt de italienske vine er det et helt normalt. Hertil skal det desuden huskes at der de senere år har været en stigende efterspørgsel på de bedste italienske vine. Samtidig har vi her at gøre med en vin til en pris, enormt mange både kan og vil betale. I det perspektiv er 70.000 flasker af en stor vin i en topårgang en dråbe i havet.

Biondi-Santi på den famøse Power 100-liste

I 2020 lykkedes det Biondi-Santi at komme ind på den toneangivende power 100 liste fra den britiske vinbørs, Liv-ex. Brands bliver rangeret på baggrund af en kalkule baseret på prisudvikling på årsbasis, handelsresultater på Liv-ex (efter værdi og volumen), antal handlede vine og årgange og gennemsnitsprisen for vinene hos et brand.

Faktisk var Biondi-Santi i 2019 placeret som nummer 219, hvor de i 2020 lagde sig helt op på plads nummer 55 og var dermed inkluderet på listen. Rapporten for 2021 er lige blevet frigivet, og Biondi-Santi er kravlet ned på plads nummer 91, men befinder sig stadig blandt de 100 største og bedste vinbrands i verden.

RareWine Invest mener

70.000 flasker Brunello i yderste potens er formentlig allerede blevet til ingenting, grundet god pris og stort konsum. Tillæg her, at Biondi-Santi befinder sig på Liv-ex’ power 100 liste, samt at anmelderne placerer netop årgang 2015 Brunello di Montalcino på toppen af podiet.

Samtidig er der her et yderst attraktivt forhold mellem pris og kvalitet – noget der tegner en attraktiv vininvestering, når vi befinder os på dette niveau.

Vi har stor tiltro til Biondi-Santi og deres Brunello di Montalcino. Stærke marketings- og distributionskræfter fra EPI skal i hvert fald nok gøre deres for at give vind i sejlet. Nu har du mulighed for at få fingrene i investeringsegnede mængder af den fantastisk brunello – vi har nemlig samlet næsten 500 flasker sammen, der nu sælges til investering.

Invester i 2015 Biondi-Santi Brunello di Montalcino

Kontakt os via kontaktformularen nederst på siden, hvis du vil høre mere om dine muligheder for investering, eller bestil vinene direkte igennem formularen.

ÅRGANGVINVOLPAKNINGPRIS/FL.*
2015Biondi-Santi Brunello di Montalcino750OWC6€ 125
*Alle priser er i EUR ex. told, afgift og moms ved levering til toldoplag. Priser inkl. told, afgift og moms sendes på forespørgsel. Vinene sælges kun i hele kasser, medmindre andet er angivet og prisen er pr. flaske. Mindste ordrestørrelse € 2.500. Forudsætter en samlet portefølje på min. € 10.000 (75.000 kr.). Prisen på disse vine kan have ændret sig siden udgivelsen af denne artikel. Der tages forbehold for fejl.

Bliv kontaktet af RareWine Invest

Udfyld formularen, så kontakter vi dig hurtigst muligt - ganske uforpligtende naturligvis.